Allergi, amning og kost

20. april 2010

Alder:
4 mdr.

Allergi, amning og kost

Hej!

Tak for dit forrige svar, og tillykke med din nye bog!

Min dreng virker til at have fået lidt mere ro på nu, både om natten og om dagen, men det varede da også godt en måned hvor han har været meget "morsyg".

Jeg har nu nogen spørgsmål vedrørende allergi, amning og mad, også lige et om søvn igen;)

Min dreng er nu 4 og en halv måneder, og får lidt skemad efter det "skema" du gav os sidst. Han virker glad for grød/mos, men får fortsat kun en eller to spiseskefulde per måltid.

Det jeg tænker meget på i øjeblikket, er at der i familen er meget allergi, og heriblandt mælke og gluten allergi. Vil det gavne min dreng at undgå komælk og gluten det første år?

Jeg har et stort ønske om at amme ham så længe han har lyst, eller i hvertfaldt indtil han er et år, men skal han alligevel introduceres for komælk i løbet af det første år, eller når jeg evt stopper med at amme?

Hvis jeg skal undgå gluten, hvad vil så være gode alternativer til den faste føde, når han bliver gammel nok til fx at spise rugbrødshapser?

Så til det sidste:

Hvornår er det bedste tidspunkt at flytte ham ind på sit eget værelse?

Jeg synes det er svært at vurdere hvad der er mit behov og hvad der er min drengs. Da han var mindre kunne han bedst lidt at sove oppe ved en af os, men nu er det som om han får mere ro ved at sove for sig selv. Han vil gerne tages op og sove i mine arme, men det virker som om han bliver ...

Annonce

... forstyrret når han på et tidspunkt ønsker at flytte lidt på sig. Nogen gange kan vi putte sammen i 3 timer om eftermiddagen, og andre gange vågner han efter en halv time og virker forstyrret af at jeg fx lige flytter min arm, eller at han ikke kan finde en god sovestilling.

I sin tremmeseng ligger han til tider MEGET urolig og sparker og sætter af med benene mens han sover. Han vågner også nogen gange, men er blevet rigtig god til at falde i søvn selv! Jeg har købt en sovepose til ham så han ikke ligger og bliver kold. Jeg vil stadig meget gerne sove med ham, og har rigtig svært ved at lægge ham fra mig når han er faldet i søvn ved mig. Jeg nyder så meget den tætte kontakt med ham, men er også ked af hvis jeg forstyrrer hans søvn.

Det kan nogen gange bringe mig til tårer at putte ham i sengen, fordi jeg ikke er tæt på ham og kan mærke om han har det godt. Men hvis han skal sove hos mig er jeg ofte nødt til at selv holde mig vågen for at sidde med ham, så han ligger bedst mulig.

Jeg føler mig bestemt ikke klar til at flytte ham endnu, men jeg vil helt sikkert det bedste for ham, og bliver nødt til at gøre det der giver os begge den bedste nattesøvn. Jeg fornemmer også at min mand, der ligger meget urolig om natten, vækker ham, og han sover faktisk meget bedre nu hvor min mand sover i et andet værelse fordi han er syg og hoster meget.

Håber ikke brevet blev for langt og rodet:o)

Kærlig hilsen
G.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor