Brev:
Allergi, amning og kost
20. april 2010
Alder:
4 mdr.
Allergi, amning og kost
Hej!
Tak for dit forrige svar, og tillykke med din nye bog!
Min dreng virker til at have fået lidt mere ro på nu, både om natten og om dagen, men det varede da også godt en måned hvor han har været meget "morsyg".
Jeg har nu nogen spørgsmål vedrørende allergi, amning og mad, også lige et om søvn igen;)
Min dreng er nu 4 og en halv måneder, og får lidt skemad efter det "skema" du gav os sidst. Han virker glad for grød/mos, men får fortsat kun en eller to spiseskefulde per måltid.
Det jeg tænker meget på i øjeblikket, er at der i familen er meget allergi, og heriblandt mælke og gluten allergi. Vil det gavne min dreng at undgå komælk og gluten det første år?
Jeg har et stort ønske om at amme ham så længe han har lyst, eller i hvertfaldt indtil han er et år, men skal han alligevel introduceres for komælk i løbet af det første år, eller når jeg evt stopper med at amme?
Hvis jeg skal undgå gluten, hvad vil så være gode alternativer til den faste føde, når han bliver gammel nok til fx at spise rugbrødshapser?
Så til det sidste:
Hvornår er det bedste tidspunkt at flytte ham ind på sit eget værelse?
Jeg synes det er svært at vurdere hvad der er mit behov og hvad der er min drengs. Da han var mindre kunne han bedst lidt at sove oppe ved en af os, men nu er det som om han får mere ro ved at sove for sig selv. Han vil gerne tages op og sove i mine arme, men det virker som om han bliver forstyrret når han på et tidspunkt ønsker at flytte lidt på sig. Nogen gange kan vi putte sammen i 3 timer om eftermiddagen, og andre gange vågner han efter en halv time og virker forstyrret af at jeg fx lige flytter min arm, eller at han ikke kan finde en god sovestilling.
I sin tremmeseng ligger han til tider MEGET urolig og sparker og sætter af med benene mens han sover. Han vågner også nogen gange, men er blevet rigtig god til at falde i søvn selv! Jeg har købt en sovepose til ham så han ikke ligger og bliver kold. Jeg vil stadig meget gerne sove med ham, og har rigtig svært ved at lægge ham fra mig når han er faldet i søvn ved mig. Jeg nyder så meget den tætte kontakt med ham, men er også ked af hvis jeg forstyrrer hans søvn.
Det kan nogen gange bringe mig til tårer at putte ham i sengen, fordi jeg ikke er tæt på ham og kan mærke om han har det godt. Men hvis han skal sove hos mig er jeg ofte nødt til at selv holde mig vågen for at sidde med ham, så han ligger bedst mulig.
Jeg føler mig bestemt ikke klar til at flytte ham endnu, men jeg vil helt sikkert det bedste for ham, og bliver nødt til at gøre det der giver os begge den bedste nattesøvn. Jeg fornemmer også at min mand, der ligger meget urolig om natten, vækker ham, og han sover faktisk meget bedre nu hvor min mand sover i et andet værelse fordi han er syg og hoster meget.
Håber ikke brevet blev for langt og rodet:o)
Kærlig hilsen
G.